نحوه‌ی تمیز کردن روکش‌های ایمپلنت
نوشته شده توسط : رعنا

مراقبت‌های پس از ایمپلنت دندان عبارتند از:

تا زمان از بین رفتن اثر داروی بی حسی موضعی، فقط نوشیدنی‌های سرد بنوشید و چیزی نخورید.

روز اول غذا و نوشیدنی داغ نخورید و مراقب باشید مایعی با محل ایمپلنت دندان  تماس نداشته باشد. همچنین انگشت یا زبانتان را به محل ایمپلنت نزنید.

چهل و هشت ساعت (دو روز) بعد از ایمپلنت، ورزش‌های سنگین مثل دو انجام نداده و به ورزشگاه نروید.

ممکن است پس از ایمپلنت کمی تورم و کبودی در محل ایجاد شده و تا دو یا سه روز بعد به حداکثر برسد. این حالت کاملا طبیعی است و پس از چند روز به خودی خود برطرف می‌شود. تورم با استفاده از کیسه یخِ (یا یک کیسه نخود منجمد) پیچیده شده در یک حوله، کاهش می‌یابد. هر بار که از کیسه یخ استفاده می‌کنید، آن را حداکثر ده دقیقه روی گونه قرار داده، سپس بیست دقیقه استراحت داده و مجددا این کار را انجام دهید. پس از بیست و چهار ساعت، استفاده از گرمای ملایم تاثیر بیشتری خواهد داشت. خوابیدن و قرار دادن دو تا سه بالش زیر سر نیز مفید خواهد بود.

درد موجود زیاد آزار دهنده نخواهد بود. هرچند  پس از انجام هر نوع جراحی در دهان، ممکن است بیمار چند روز درد داشته باشد که این احساس درد با مصرف داروهای مسکن به راحتی برطرف می‌شود.

دو روز اول پس از جراحی باید حداکثر دوز مصرفی داروهای مسکن را به طور منظم مصرف کرد. هر نوع مسکنی که معمولا برای سردرد و دیگر دردها مصرف می‌کنید (مانند ایبو پروفن و پاراستامول) را خورده و حتما اولین دوز را قبل از رفع کامل اثر بی حسی موضعی مصرف کنید.

اگر پس از چند روز، درد و تورم موجود افزایش یافت، فورا به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا عفونتی در محل ایجاد نشود.

اگر دندان مصنوعی دارید که محل جراحی را می‌پوشاند، هفته‌ی اول پس از جراحی تا جایی که می‌شود کمتر از آن استفاده کنید تا از محل جراحی در دوره بهبودی به خوبی مراقبت شود. شب‌ها نیز باید دندان مصنوعی را از دهان در آورید.

بخیه‌های موجود جذب شدنی هستند و معمولا پس از دو تا سه هفته از بین می‌روند. اما اگر وجود نخ‌های بخیه باعث آزار و ناراحتی شما می‌شوند، به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا آنها را بکشد.

وجود کمی خونریزی خفیف در یک ماه اول پس از جراحی، کاملا طبیعی است. اگر خونریزی ادامه یافت، صاف نشسته و  به مدت نیم ساعت یک گاز استریل یا دستمال تمیز و مرطوب را روی محل گذاشته و با گاز گرفتن آن، به محل فشار وارد کنید. گاز را تعویض و بررسی نکنید. اگر با اعمال فشار نیز خونریزی کاهش نیافته و به هر دلیل ادامه داشت، به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

اگر پس از جراحی، برایتان آنتی بیوتیک تجویز شد، دوره درمان با آنتی بیوتیک را کامل کنید.

تمیز کردن

برای موفقیت آمیز بودن جراحی دهان، باید دهان را تا جایی که می‌توان پاکیزه و تمیز نگه داشت.

بیمار باید بعد از ظهر روز جراحی، تمیز کردن دندان‌های دیگر را با مسواک شروع کند. در چند روز اول پس از جراحی به محل جراحی مسواک نزنید اما پس از چند روز که حساسیت محل کاهش یافت، به دقت محل را با مسواک تمیز کنید.

در هفته اول، شستشوی دهان با آب نمک داغ (یک فنجان آب داغ و یک قاشق چای‌خوری نمک) برای بهبود محل بسیار مفید است. آب نباید آنقدر داغ باشد که باعث سوختگی شود. مقداری از این محلول را در دهان و روی محل جراحی نگه دارید تا زمانی که آب سرد شود. این کار را هر چند مرتبه که می‌توانید تکرار کنید.

سعی کنید تا جایی که می‌شود غذا و ذرات غذا به محل جراحی نرسد. پس از صرف غذا، دهان خود را بشویید تا محل تمیز بماند.

تا زمان بهبود زخم‌ها سیگار نکشید زیرا سیگار باعث کاهش سرعت بهبود می‌شود.

پزشکان دوست دارند دوران بهبودی دورانی راحت و بدون دردسر برای بیمار باشد، بنابراین بیمار باید دستورالعمل‌های پزشک را با دقت رعایت کرده و اگر سوالی در مورد بهبود و پیشرفت وضعیت خود داشتید با کلینیک تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید :





:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 355
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: